Trend #01 Positionering – Här är jag!

Detta är en del av Good Old Trend Report – 10 trender du ska ha koll på 2010.

2009 var året vi började att positionerade oss själva. Vi checkade in på gator och torg och vi åkte runt på tunnelbanan bara för att ha checkat av hela gröna linjen. Under 2010 förväntar vi oss två saker. Att positionering tar språnget från geekscenen över till mainstreamvärlden och att företagen upptäcker affärsmöjligheterna.

Var är du? Här är jag! Med hjälp av GPS och smartphones har populära spel- och positioneringstjänster som Gowalla och Foursquare gjort det till en lek att dela den plats vi befinner oss på med våra vänner.

I sociala nätverk har vi lärt oss att dela vad vi gör och funderar på. Nu läggs ytterligare en dimension till din personliga lifestream, nämligen var du befinner dig just nu. Möjligheten att ta en spontankaffe med en vän i samma kvarter eller att bli nyfiken på det där fiket ens kollega besöker varje dag har aldrig varit större. Plats är det nya svarta.

Men hur kan det här kopplas till affärer? Precis som ett köpcenter säljer flöden av potentiella kunder samlade på en plats, så kan positioneringstjänsterna placera budskap och erbjudanden på de digitala platserna.

Här finns ett par olika typer av lösningar. Det första är ett klassiskt lojalitetsprogram, något som redan finns på flera barer och caféer i USA. Har du checkat in ofta på din favoritrestaurang i Gowalla så får du 25 procents rabatt på din nästa lunch. Amerikanska efterrättskedjan Tasti-D-Lite har nyligen lanserat ett lojalitetsprogram kopplat till Twitter och Foursquare. Principen är enkel, belöna stammisarna som sprider varumärket i sina sociala nätverk. Här finns en solklar fördel jämfört med att ”bara” finnas i social nätverk. I och med positioneringstjänster vet du att din kund befinner sig precis här, just nu.

Ta till exempel centralstationen i Stockholm, där det redan idag finns en massa incheckningar i Gowalla. Därför skulle de precis som Google kunna auktionera ut möjligheten att olika tider på dagen erbjuda olika företag att synas just på den digitala platsen. Du checkar in på centralen på morgonen och får erbjudande om en fralla till kaffet på caféet Upper Crust.

En annan lösning uppstår när tjänsterna lanserar sina egna annons- och marknadsplatser. På samma sätt som staden erbjuder exponeringsytor så kan man också sälja virtuella marknadsföringsytor och produkter. Ett kreativt exempel är Incase virtuella produktplacering i Apple Store, där man tävlade om en riktig Incase-produkt genom att samla virtuella varor som man ”hittade” genom att checka in i Apple Store.

Vi tror att 2010 är året då positionering får sitt ordentliga genombrott. Det räcker att Facebook lanserar positionering för att det snabbt ska spridas till en global användarkrets. Det betyder att företag behöver ge sig ut på den här marknaden och experimentera med hur de kan kommunicera och bli relevanta inte bara med sin fysiska butik, utan även i den digitala världen.

Fotocredd: http://www.flickr.com/photos/atelier_tee/2478897483/
Good Old Trend Report är CC-licenserad, så citera gärna men ange Good Old Trend Report som källa.