Internetstrategidagen tar betalt av föreläsarna

Har du någonsin varit på en konferens där du känt att föreläsningarna snarare ger en känsla av företagspresentation eller säljmöte? När man som föreläsare representerar ett bolag kan det ibland vara en fin balans mellan att tala i egen sak och att tala om något som verkligen levererar ett värde till åhörarna. Ansvaret för att detta ska bli rätt vilar, förutom på föreläsaren själv, självfallet på arrangörerna.

Genom åren har jag fått många förfrågningar om att tala i olika sammanhang. Oftast betalt, ibland obetalt men då med löften om en intressant publik och därmed förhoppning om uppdragsförfrågningar. I mina ögon är det viktigt att man som deltagare på en konferens får veta med vilka incitament föreläsaren står där på scen. Har hon eller han kommit dit på meriter och kompetens, var det den bästa vi kunde locka hit utifrån förutsättningarna eller är det något helt annat som styrt valet?

Internetstrategidagen är dock ett skräckexempel som jag uppmärksammades om helt nyligen. På en direkt förfrågan riktad till Good Old frågade jag vilka villkor som följde med ett talaruppdrag under deras konferens den 22 oktober i Göteborg.

Att tala i 30 minuter skulle kosta mig 55 000 kr.

I underlaget var det snyggt förpackat med:

  • 10 deltagarbiljetter á 3790 kr
  • Utställningsyta 15 000 kr
  • Exponering av logotyp 10 000 kr
  • Deltagande i paneldebatt 12 000 kr

men ordinarie ”pris” för 30 minuter på scen är alltså 55 000 kr. Samtidigt som deltagarna förväntas betala 2790 kr för att lyssna (3790 kr är ordinarie pris).

När man ska boka biljett till konferensen framgår det inte att talarna betalt för utrymmet. Istället lovar man ”marknadens bästa föreläsare inom digitala affärer”. Jag vågar påstå att ingen av marknadens bästa föreläsare inom digitala affärer skulle hosta upp 55 000 kr för att få prata i 30 minuter, utan snarare förväntat sig motsvarande summa i ersättning.

Som potentiell talare kan jag lätt tacka nej till det här erbjudandet, men att vilseleda publiken på det här sättet kan inte vara okej. Våra kunder frågar ofta om tips på bra konferenser de kan åka på. Varje konferens med självaktning bör redovisa hur man valt att ersätta sina föreläsare. Det är en av få kvalitetskontroller man som besökare kan göra innan man väljer att satsa såväl pengar som arbetstid på något som förhoppningsvis ska göra en bättre.

Arrangör av Internetstrategidagen är New Market Media AB, som även arrangerar Mobilstrategidagen den 23 oktober.

(Bilden är tagen under SXSW i Texas 2012 och har inget med Internetstrategidagen att göra)