Facebook lanserar Graph Search, ett nytt sätt att söka socialt

Sociala medier, Strategi

Igår kväll svensk tid ställde sig Zuckerberg inför pressen och meddelade att Facebook har utvecklat en ny sökfunktion, något det ryktats om en längre tid. Vad betyder det för företag och dig som privatperson?

 

Facebook kallar det för ”graph search” och förtydligar att det inte är en rent webbsök det handlar om, utan ett socialt sök inom Facebookplattformen som baseras på de miljarder och miljarder kopplingar som samlas där. Facebook har observerat att många till exempel söker på “vänner i New York” och berättade att det var dags att bejaka detta i utvecklandet av graph search.

Nu blir det sociala grafen, alla våra kopplingar, bilder, likes och incheckningar på Facebook, sökbara. Vad innebär det i praktiken?

Jo, till exempel att du kan söka på vilka vänner som bor i samma stad, vilka vänner som gillar att cykla, eller varför inte vilka restauranger mina vänner ofta besöker.

Det är har det blir spännande för företag. Facebook har idag en stor mängd check-ins, likes och recensioner där användare berättar var de är och vad de tycker om platser de är på. Tidigare har den informationen försvunnit i Facebookflödet, men nu aggregeras allt och blir sökbart.

Det gör att Facebook-söket i flera fall kan bli ett attraktivt komplement till Google. Tänk själv vilken typ av träfflista du får när du googlar “restauranger i Paris”. Jämför med den kommande möjligheten att söka i Facebook och få en lista på restauranger i Paris där dina vänner varit, ätit gott och gillat. Man kan också tänka sig “modeföretag mina vänner gillar” eller andra sökresultat baserat på likes och aktiviteter på Facebooksidor. Redan nu dyker det upp tips och artiklar om hur företag kan optimera sina Facebooksidor för graph search, som kommer att rullas ut gradvis de kommande månaderna, enligt Facebook. Tro oss, Facebook SEO kommer att bli stort.

Vad är baksidan då? Jo, att det mesta du publicerar nu kommer vara sökbart, för dina vänner eller alla på Facebook, beroende på hur publik din profil är. Det blir om möjligt ännu krångligare för vanliga Facebookare att hålla koll på sina sekretessinställningar och förstå vad av ens innehåll som kommer att synas i graph search. Facebook verkar försöka förekomma detta genom att redan innan graph search är helt lanserat, berätta mer om det här.